mandag 24. september 2012

Nattemørket

Den forsvant, den sommeren som aldri kom til oss, den som ertet oss i slutten av april og som forsvant da junikulden veltet inn og kom tilbake og ristet oss i kuldegys og ble der helt til den grønne sommeren fikk det matte utseende - og den tunge morgenduggen hilser deg velkommen i august.
Mørket siger innpå, så ufattelig tidlig,og så ufattelig korte somre vi har.

Nå faller lyset, mot frossen jord , skygger blir lange i dine spor. Skrev jeg i teksten til min låt: "Veien hjem" som egentlig ikke er ment til å være en julesang, men den havnet nå på en samle CD med julemusikk fra vest på Tylden for et par år siden.

Egentlig var teksten til min far; i hans siste leveår; 2008 - musikken hadde jeg laget på demo med italiensk tekst, den synes jeg passet slik, episk tenorballade, Jeg hadde til og med fått et tekstforslag fra en italiensk tekstforfatter som jeg egentlig aldri synes noe om.
Så en dag , etter at jeg hadde snakket og besøkt min far - 88 år  - og skrøpelig og syk - satte jeg meg rett ned og skrev teksten, fra første til siste bokstav, nesten som med automatdskrift. litt sterk opplevelse egentlig, for når man sanser at livet går mot slutten for våre nærmeste - er det en veldig sterk fornemmelse, egentlig - og på en måte en så ugjennkallelig visshet om hva som skal skje. Man skyver følelsen bort, men den er der. Det er denne vissheten som er teksten Veien hjem;

hør den her; http://itunes.apple.com/no/album/veien-hjem/id406065331?i=406065348



Nå faller lyset mot frossen jord
Skygger blir lange  - I dine spor
Se – horisonten
Aften glød
Solen som varmet – blekgul rød

Veien er svinget –tung å gå
Tungt du bærer – alene er nå
En stemme klinger – trygg og god
Gir en mening – fred og ro

Kom – kom  imot oss
Inn I mitt lys
Kjenn at det varmer – gjør din sjel så trygg
For på din reise – gikk du deg vill
Iskald du streifet – rundt omkring

Rekk meg hånden
Bli med hjem
Ser du det lysner – langt der frem
En evig visshet – sann og god
I enden av sporet – står din tro

Dette er reisen – Veien hjem


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar