torsdag 12. april 2012

I believe in yesterday

I believe in yesterday.

Etter alle disse år i musikkbransjen, hvor man har vært innom de fleste måter å utøve musikk på, banskonstellasjoner :

Fra de første gitarakkorder i Lars Hauges; "Lytt og ta etter" med innlagt single plate, de første, spede gitarriff på 17 mai fest på Hjellestad skole, må vel ha vært i 1975, 16 år gammel. Videre til utallige skoledanser, dampende strilandanser med overnatting på kalde og harde scenegulv  - til proff danseband tidlig på  - 80 tallet. Proff danseband var veldig utbredt på den tiden, og vi spillte absolutt ikke svensktopper, nei ren popmusikk i alle sjangre.

Videre trådte jeg så inn i det nasjonale rampelyset, først som vokalist i Lava og som soloartist. Men det er en annen historie.
Det som slår meg, er at jeg gjennom en livslang reise i musikken, må ha sunget så mange forskjellige låter, at jeg ikke tør å regne etter en gang. Men det hadde vært gøy og prøvd å lage en liste, den hadde nok rundet 1000, kanskje mer.

Musikk som gjør meg til det jeg er idag, som utøver og artist, musikk som former min egen musikk og min måte å komponere på  - og musikk som jeg tar med meg ut på konserter rundt omkring i landet.
Alle låter har en historie - og gjerne en spesiell historie som publikum gjerne vil høre:

Yesterday - var min vei inn i popmusikken og den første låten jeg noensinne fremførte på en tilnærmet, scene - 6 år gammel i min kjære fetter, avdøde Håvard Eldøens bryllup.

She loves you - tidligere enn det - ble fremført i Nøstegaten - på trappen til salige Titland sin kolonial vis a vis vårt knøttlille Bergenshus i nr. 10.
John Mayall sin hvite blues ble pugget sammen med all svarte blues som jeg kom over.
Blues musikken har nok hatt en veldig sterk påvirkning på min måte å synge på men også alt det andre - fra progrock på  - 70 tallet , 60 tallets Motown, glam, country -ja alt er meg.

Derfor er det så sterkt å dele min musikk - musikken er bortimot hele meg - og det er en stor glede å dele dette med mitt publikum.

Store låter som "Bridge over troubled water" - "Desperado" og "Yesterday" og uendelig flere låter blir stående inn i evigheten - lenge etter at jeg har sunget min siste strofe.

Og til glede for nye sangstruper - en gang inn i fremtiden.



I believe in yesterday.



1 kommentar:

  1. Vil takke deg for fantastiske øyeblikk med din musikk. På kassett, plate, CD, iPod, på radio, på TV. Yeah!

    SvarSlett